Úvod / Články / Vytriezvenie začiatočníka / Regenerácia k úspešnému rastu.
Vytriezvenie začiatočníka

Regenerácia k úspešnému rastu.5

21.02.2013 pridal Starosta Regenrácia

Skoro každý začiatočník dokáže do tréningu dať všetko, dokonca aj viac, než je treba. So stravou je to už horšie, no na regeneráciu už väčšina zabúda celkom, to som spomínal tuším v prvom článku. Preto sa v tomto článku pokúsim napísať, aký veľký význam má regenerácia na pokroky k vytúženej postave.

Regenerácia, tak ako aj genetika a typ postavy, hrajú veľkú rolu v tvojich úspechoch. Vždy sa nájde niekto lepší, komu to pôjde možno lepšie ako tebe, no ty súťažíš sám so sebou a pokiaľ napreduješ, tak je všetko v poriadku.

Niečo na zamyslenie a možno aj pochopenie

Keď som bol malý, kúsok od môjho domu bola motokrosová dráha. Jeden motorkár tam chodil jazdiť každý deň. Sústavne a tvrdohlavo trénoval a každú sobotu prišiel ešte ďalší . Vždy si dali závody a ten, čo jazdil len v sobotu, každý raz vyhral s veľkým prehľadom. Mal síce aj lepšiu motorku, ale ani technicky nemal na to ten čo trénoval každý deň, vtedy som to nechápal, na čo sa tam preháňa, keď na to nemá, som si myslel.

Už viem, pretekal sám zo sebou a postupne sa zlepšoval, aj keď možno vedel, že šampión nebude, no malé a pre neho cenné víťazstvá si nosil domov po každom tréningu.

To nemalo s regeneráciou nič spoločné, ale chcel som vám trochu priblížiť, že každý je trochu iný a za to, že jeden zregeneruje za dva dni, nemusí platiť na vás a tak to platí aj s naberaním.

Vedieť si povedať dosť a vypnúť je asi najťažšie, čo sledujem v posilke.

ValihoraPrevažná väčšina má strach si dať nejakú pauzu so strachom, že sa im zastaví rast, po prípade ešte zmenší svalová hmota, čo tak pracne vybudovali. Trochu poľaviť v tréningu tiež neprichádza do úvahy, veď to by nemalo zmysel a že začne pichať v pravom ramene a ľavom kolene, to si netreba všímať. Sila sa nezlepšuje, dokonca začína klesať, ešte to skúsim oklamať, začnem robiť rýchlejšie a menej technicky správne opakovania, poprípade iba polovičné, váha nesmie ísť dole.

Až je tu zranenie, čo ťa vyradí na viac týždňov bez úplného cvičenia. Telo sa hlásilo, nervový systém trúbil na poplach, no nikto ich nepočul.  A to je to, čo som už viac krát písal - vnímaj svoje telo.

Tak vždy je lepšie si dať nejakú pauzu - radšej skôr, než keď už je neskoro. To isté je aj v systéme tréningových dní, keď sa cítiš unavený, neboj sa dať jeden deň oddych. Keď cvičíš napríklad bradlá, bežne robíš 7 opakovaní a zrazu spravíš s problémom 4, či 5 a stravu si mal ako vždy, skús o jeden deň posunúť tréning. Väčšina si uvedomí že potrebovali pauzu až keď im niečo vojde do tréningu a nemajú čas cvičiť, no mnohí si to aj tak neuvedomia.

Nútená pauza

Už Vince Gironda odporúčal - cvič 3 týždne tvrdo ako kôň a jeden týždeň pauza. Hovoril, že sval sa možno o pár milimetrov zmenší, no o to rýchlejšie exploduje po pauze rastom aj silou. S tými troma týždňami si to človek môže trochu upraviť, no z vlastnej skúsenosti môžem potvrdiť, že ozaj to funguje, len sa to ťažko dodržuje, hlavne začínajúcim nadšencom. Tam to býva práve na opak. Stále sa snažia pridávať čo sa dá, no telo a hlavne nervový systém nestíha, potrebuje čas.

Tiež som sa zo začiatku bál pauzy, ale keď prišla nútená pauza a po 4-5 dňoch som prišiel do posilky, vtedy som si spomenul na Girondu, mal pravdu. Aj keď netvrdím, aby si si dal po každom trojtýždňovom tréningu pauzu.

Keď som si kedysi čítal rozhovor od Doriana Yatesa kde povedal,“môj chrbát kričí o pomoc, ale ja hovorím budeš rásť“  vtedy som to bral len z jednej strany a to makať, makať ešte tvrdšie makať. S odstupom času to vidím aj z druhej strany. Yates bol úžasný kulturista a mal aj veľký prehľad, ale tiež podcenil regeneráciu a po viac zraneniach to aj ukončil.

Preto ak ťa pri drepoch začne pichať v kolene, neradím ti zaťať zuby, ale na určitý čas buď odpočinok, poprípade aspoň zvoľniť, alebo zmeniť cvik.

Nepodceňuj bolesť a signály svojho tela

MakajAk to ignoruješ, môže sa stať, že budeš mať dlhú pauzu, čo už k určitej strate svalovej hmoty bude určite vidieť.

Regenerácia nemusí byť len pasívna, ale aj aktívna. Nikde nie je napísané, že regenerovať musíš len tak, že sa vyvalíš na gauč k telke. Masáž, strečing, plávanie, akékoľvek kardio vo voľnejšom tempe…

Zabudol som aj na psychickú regeneráciu, to už je na tebe, či miluješ hory alebo len tak si v kľude prečítať knihu. Skrátka dokázať poľaviť a občas dokázať aj vypnúť.

Spomínam si, keď mi nevychádzala dobrá strava začal som z toho stresovať a ver, že ono mi to nepridalo, ale ešte uškodilo. Keď som dokázal poľaviť a zbytočne sa nestresovať len pre to, že niekto napísal, že sa musíš najesť každé 3 hodiny a musíš zjesť 5 tuhých jedál, inak nepriberieš.

Ver, že nervový systém a vyrovnanosť je viac než vynechanie jedného jedla a to nie len v pokroku, ale aj žiť sa ti bude ľahšie.

To by bolo niečo k regenerácii - skús sa zamyslieť ako a koľko regeneruješ ty.

Komentáre

  • Rome 21.02.2013 10:42:43

    dobry clanok.. mozno by som tam pridal aky ma regeneracia vplyv na svalovy rast este.. :) inak ja si dam asi tyzden regenereaciu pred rysovackou :)

  • Hideo 21.02.2013 10:47:06

    uplne suhlasim s clankom. Takze palec hore :)

  • Dadis 21.02.2013 11:01:07

    Hodně dobrý článek, díky.
    Snad bych se jenom zeptal, jaký je váš názor na saunu jakožto regeneraci.

  • Xsonor 21.02.2013 11:19:01

    Super článok starosta, menej je niekedy viac, na to treba pamätať. Preto odchádzam zajtra na lyžovačku zregenerovať sa psychicky aj fyzicky a vôbec ma neštve že vynechám po dlhšej dobe tréning, potrebujem už od toho tiež pár dní voľna :)

  • Čorta 21.02.2013 11:34:09

    normlane ma to ukludnilo lebo mam mensiu chripku tak pre istotu radsej lezim doma nech sa to nezhorsi tak aspom si mozem pveodat ze to je regeneracia :D

  • Melon 21.02.2013 12:40:54

    Uz dlho sa mi nedarilo pohnut z vahamy ... Dal som si tetovanie, tyzden som necvicil a ked som prisiel do posilky tak som sa citil jak za mlada :D bol som plny energie, silou som nesiel dole takmer vobec , po 2 tyzdnoch som si odmeral ruku a BUM ! +1cm :D .. takze take prestavky zacnem davat lebo to urcite pomaha :)

  • Waldessss 21.02.2013 12:55:15

    Tak k tomu snáď ani nie je čo dodať - veľmi pekne spracované.

  • Danielcmel7 21.02.2013 15:21:12

    POZOR NA GRAMATICKÉ CHYBY :) inak článok je výborny !

  • jaro.b 21.02.2013 19:23:02

    vynikajúci článok, triezvy a rozumný pohľad na vec :) dokopy tu veľa nebolo napísané, ale prinúti to človeka zamyslieť sa nad sebou :)

  • Peter 21.02.2013 19:24:39

    U Doriana to urcite nebolo regeraciou alebo zeby nieco podcenil

  • Hanzy393 22.02.2013 13:19:29

    Skvelý článok ... Škoda že s takýmto článkom som sa v minulosti nestretol, dosť mi do môjho tréningu priniesol.
    Akurát včera som sa pýtal kamoša čo cvičí 4 roky čo mam robiť keď ma bolia šľachy na rukách, mam prestať cvičiť, dať si pauzu alebo zmeniť tréning a váhy ? Povedal mi že určite si mam dať pauzu a netrápiť viac tie ruky.

  • Valihora 23.02.2013 17:53:03

    Danielcmel7 - POZOR NA GRAMATICKÉ CHYBY - výborný sa píše s ý nie s y a výkričník sa píše hneď za slovom, nie s odstupom… ;]

  • dalibor.knis 16.03.2013 16:35:43

    vyznam tohto clanku nieje mozne precenit. regeneracia je najviac zanedbavany aspekt cvicenia u kazdeho, kto ide za svojim cielom bezhlavo.

    koniec koncov, telo by ti malo byt partnerom, nie sluhom..

  • stanab 23.03.2013 18:07:53

    Perfektny clanok!!

  • FIlip Pšenák 04.10.2013 15:29:10

    výborne

Pridať komentár

Ak chcete vložiť komentár, musíte sa prihlásiť

O nás

Máš pre nás zaujímavú ponuku na spoluprácu? Neváhaj a kontaktuj nás na našej emailovej adrese:

info@fitmagazin.sk

Otázky ohľadom výživy, tréningu a doplnkov smerujte na naše fórum.

A hlavne nám nevolaj na:

+421 912 345 678 90

Newsletter

Zaregistrujte vašu e-mailovú adresu a dostávajte najnovšie informácie z oblasti fitness a športovej výživy.

Reklama

Reklamu na Fitmagazin.sk zabezpečuje spoločnosť Wake Up Advertising, spol. s.r.o.

Kontaktná osoba:
František Hurný
Sales Manager
M +421 908 703 827
frantisek.hurny@wakeup.sk

Cenník v PDF »

Nájdeš nás aj na:

Twitter Facebook Google+
Úvod · Články · Videá · Fórum · eShop · O nás · Kontakt © 2012. FitMagazin.sk. Všetky práva vyhradené.