Úvod / Články / Vytriezvenie začiatočníka / Kreatín - čo, koľko, prečo.
Vytriezvenie začiatočníka

Kreatín - čo, koľko, prečo.5

14.02.2013 pridal Starosta Kreatín

Toto je môj posledný článok o doplnkoch, ktorý píšem . Aspoň teraz si to myslím... smiley Dnes na tému kreatín.

Vieš, aj Valihora napísal, že normálne uvažujúci človek občas mení niektoré názory, čo je v poriadku. Tak isto sa to môže stať aj mne, že v niečom zmením názor a niečo napíšem. Keby
som tieto články písal pred 10 rokmi, určite by boli iné.

Tak isto možno vyskúšam nové doplnky. Nemal som napríklad doplnky na nočnú regeneráciu, ktoré zlepšujú spánok, pomáhajú sa zotaviť a podporujú vytvárať rastový hormón a zlepšujú celkový rast a možno aj viac. Nebudem tu tento doplnok rozoberať, keď som ho nemal. Možno časom ho vyskúšam.

Starosta osobneVšimol som si , že keď aj niekto napísal recenziu na tento doplnok, skoro vždy to bolo hneď po prvom alebo druhom užití a viac sa o ňom nezmienil.

No dosť o doplnkoch, ktoré som nemal. Tak ako som písal aj v predošlých článkoch nevedecky, svojsky, skrátka tak, aby som nikoho neoblboval, ale aby si sa niečo dozvedel a pritom z toho nemal španielsku dedinu.

To mi pripomenulo, ako sa ma známy pýtal, čo z doplnkov by mal ako kondičný športovec skúsiť. Je to skôr všestranný športovec bez nejakých ambícií, no nikdy sa nevenoval strave, ani doplnkom.
Skrátka typ „čo je, to zjem“.

Niekedy takým aj závidím. Nemajú žiadnu starosť, či je niečo smažené alebo nezdravé, základ je, nech je to chutné.

Pokiaľ som mu spomenul kompletný vitamínovo-minerálny doplnok, bolo všetko v poriadku. No ja som sa rozbehol a pridal proteín. To by ešte šlo, no už keď som začal s tým, že je rýchly, pomalý, viaczložkový a k tomu som spomenul aminá, tak v jeho očiach som videl nielen španielsku dedinu, ale celé mesto.

Kreatín - čo to vlastne je?

Kreatín je aminokyselina, ktorú si telo dokáže vytvoriť z troch iných aminokyselín - z glycínu, arginínu
a metionínu.

Väčšinu kreatínu človek prijíma v strave a to prevažne z mäsa, no až keď mu chýba, vtedy si telo
začne tvoriť kreatín samo, no nedokáže to nijako vo veľkom . Čiže pre športovcoch silového typu to nie je nijako veľká dávka.

Toto som napísal pre tých, ktorí majú zlý názor a myslia si, že je to nejaká forma AS alebo iná forma dopingu.

Kreatín - na čo je dobrý ?

Používa sa na :

  • zvýšenie výkonnosti
  • nárast svalovej hmoty
  • lepšej regenerácie
  • upravuje hladinu cholesterolu – aspoň tak sa to tvrdí

Kreatín bol asi najviac skúmaný doplnok . Bolo robených X testov, no najviac na kreatín monohydrát.

Kreatín Dá sa povedať, že kreatín vyšiel v testoch veľmi dobre a vždy bola preukázaná jeho účinnosť.

Pred pár rokmi boli len dvaja výrobcovia kreatínu - Amerika a Čína. Teraz ho vyrábajú, myslím, aj
Nemci a možno aj niekto iný, to neviem.

Výrobcom doplnkov svitlo na lepšie časy, keď sa začala pomerne veľká časť športovcov domáhať po
kreatíne. Tak začal boj o klientov a začali sa vyrábať ďalšie formy kreatínu. Niektoré účinné a niektoré
boli chválené skôr len na reklamnom letáku.

Samotný monohydrát nie je nijak drahý, a tak je dostupný pre väčšinu športovcov. Ďalšie formy sú o niečo drahšie a niekedy sa mi zdajú až predražené.

Osobne odporúčam obyčajný kreatín monohydrát crea-pure. Jednak za ušetrené peniaze môžeš kúpiť niečo
iné a nie som presvedčený o tom, že ak kúpiš aj iný kreatín, budeš mať lepšie výsledky.

Kreatín - ako ho užívať ?

Nebudem tu písať, čo je napísané na každom kreatínovom doplnku. Napíšem, ako ho beriem ja.

Neberiem žiadnu nasycovaciu fázu, žiadnych 20g. Hneď od začiatku beriem 5 g denne - v tréningový deň po tréningu a v netréningový ráno.

Načnem pixlu a užívam ju, kým ju neminiem. Potom si dám pauzu aspoň tri týždne, niekedy mesiac a nanovo.

Sú aj takí, ktorí ho berú non stop celý rok.

Kreatín - s čím ho dávať ?

Väčšinou sa píše s cukrami. No dočítaš sa, že stačia aj bielkoviny. Ďalší tvrdia, že najlepšie je aj s cukrami aj s bielkovinami.

Preto sú aj kreatíny, čo sú namiešané už aj s cukrami, no sú tam popridávané aj iné zložky.

No ak ťa trápia cukry, lacnejšia verzia je kúpiť glukózu za pár korún, pridáš proteín, ak máš, ak nie, tak len glukózu a máš vystarané.

Ja ho dávam len s proteínom bez cukrov, alebo len ozaj málo cukrov - 15-20 g. Ak dáš aj 30, nič sa nestane, a tí čo dávajú viacej, nech sa netrápia, pre kreatín je to dobré.

Viac podstatné, či dáš cukor alebo nie, je piť ozaj veľa vody, na to nezabudni.

Kamoš mi raz v posilke povedal: „Väčšiu kravinu ako kreatín som ešte nemal.“

Začal som to s ním rozoberať a prišli sme na to, že vody vypil tak jeden liter za deň, čo je aj bez kreatínu žalostne málo a o strave, to vám ani nebudem radšej písať.

Kreatín funguje, no keď si budeš myslieť, že kúpiš lacný kreatín a máš pokoj a myslíš si, že nič viac nepotrebuješ, dopadneš ako ten môj známy.

No a na záver: kilo mäsa obsahuje približne 5 g kreatínu. Tak ak si vegetarián, môžeš si dať aj viac
ako 5 g.

Keď som bol začiatočník, čítal som veľa článkov o doplnkoch. Niektoré mi niečo dali, no z iných som bol ešte viac zmätený a blbší než pred tým. Tak dúfam, že to nebude váš prípad po prečítaní mojich článkov.

Makaj!

Komentáre

  • Justmex 14.02.2013 12:12:39

    Fakt dobrý článok ;) iba mám nejasno vtom dávaní kreatinu s bielkovína ludia vravia že to nieje moc dobre bachnuť naraz ale neviem dávam protein a 20min potom kreatin :)

  • lowec 14.02.2013 13:42:18

    Ja mám skôr otázku k tomu dávkovaniu. Odjakživa je s kreatínom spojená nasycovacia fáza naopak Starosta píše že to je to u neho “pasé”.. , moja otázka je zrejmá čomu respektíve komu veriť výrobcom alebo ???...
    Ide mi samozrejme o efektívnosť využitia doplnkov nie o to aby som sa tu z dakým hádal.

  • Robin 14.02.2013 14:17:06

    Kreatín si dávam s proteínom aj ja… podľa mňa je to super tuning niečo jak ” šľahačka na jahodách :-D” u kreatínu je dôležitá jedna vec… jednoducho ho brať každý deň, či si tú kávovú lyžičku dáš do vody, džúsu alebo proteínu je to jedno…a robím to presne ako Starosta, miniem pixlu 4 týždne pohov a potom nanovo… a možeš ho piť aj počas tréningu napr. s BCCA ... aj tak väčšina rôznych stimulantov a tréningových nápojov obsahujú kreatín… treba to len odkukať...

  • Vašek 14.02.2013 14:24:05

    Ja kdyz bral creatin tak radsi take jen po 5g bez nasycovaci faze, pri te nasycovaci sem mel akorat tak nekdy rozbehano na zachod ale zalezelo i na značce, a i nekomu to nevadi a u nekoho opak, tak bych rekl ze spis jak kdo to snese a i podle znacky ;)

  • Starosta 14.02.2013 14:42:31

    Pre nových čo ešte nevedia na vaše otázky odpisujem na tejto stránke :

    http://forum.fitmagazin.sk/viewtopic.php?f=22&t=1404

  • Big P 15.02.2013 12:57:56

    Ja osobne neuznavam tieto “sracky”...bral som ci uz proteiny,amina,bcaa,kreatin,tribulus,arginin.A nedalo mi to nic.Nebol som sa ako Coleman,nemal vydrz ako maratonci,sily ako Pudzanowsky.A vse je zataz na organizmus. Protein zhustuje krv a pecenove testy atd. atd…teraz ste mozno zdravi,nic vam nie je ale ci tomu bude i o 10r tak isto,neuvazujete. Kreatin som raz bral,aj to asi tyzden. Nic mi nepridalo,akurat tak som sa zacal trhat na ruke. Odkedy ho neberiem,tak sa ZAAAAZRAKOM netrham. Mal som 80kg,za rok (niekto z FMG to stihne aj za mesiac) som nabral na 100kg ,stravou. Vlocky,ryza,maso,tvaroh a dookola. Ked som zjedol kybel ryze tak som v posilke mohol stravit 4h a nevladali pani ktori brali kreatin. Ja uz neberiem rok nic,vahu si udrziavam a silovo idem hore stale,i ked pomalsie.Ale aj po vypadku treningu,mi vaha ostane,aj sila…Co o poniektorych “makacoch” sa neda povedat. Radsej tych 100e co vyhodite za protein atd dajte na stravu.

  • paco 15.02.2013 15:14:23

    Big P
    Po prve, ked mas nejaky svoj nazor, je na to forum, po druhe, neviem naco citas taketo clanky, ked mas k tomu odpor, po tretie, by som sa s tebou mohol hadat donekonecna, ale akceptujem tvoj osobny nazor… a po stvrte, mas tam napisane niektore dobré s prepacenim kkt…...y

  • Big P 15.02.2013 16:20:45

    Neviem preco hned utocis.Citam ich preto,lebo uznavam clanky od starostu.Aj ked to neberiem,nevidim dovod preco si to neprecitat,clovek moze precitat nieco.zaujomave,nazor ineho a mozno zmenit nazor.Len som chcel poukazat na to,ze je to zataz pre organizmus.O tom sa nikde nepise ;-) na nikoho neutocim,tak klidek a nohy pod stol.

  • Starosta 15.02.2013 16:55:24

    Big P odpísal som ti na fóre ak chceš pozri si to

  • paco 15.02.2013 20:30:03

    ja neutocim, ja ta chapem, poznam takych ludi, ktori neuznavaju doplnky, len to pod prosim ta ked tak riesit na forum a nie tu…. a ze je to zataz pre organizmus to je podla mna diskutabilne, pretoze ked si dam napr. taky predtraveny protein alebo aj nie predtraveny, tak je to urcite mensia zataz ako ked zjem 100 g hovadzieho…. plus je jednoduchsie doplnit ziviny doplnkami, ked sme v takej modernejsej dobe uz a nie sa prejedat za ucelom doplnenia vsetkych zivin…. aj taki futbalisti, cyklisti (sportovci) ako Erik Grendel, Messi, Sagan apod. pouzivaju doplnky k lepsiemu vykonu a pouzivaju ich skoro v kazdom klube… takze tak a teraz sup na forum….

  • heat 18.02.2013 04:54:11

    Big P naco tu plieskas, ked si nedokazal vytazit s kreatinu, tak si kup taky co zarucene funguje, najlepsie nejaky blend kde je viac foriem kreatinu. Nemusis tu nikomu vnucovat svoj nazor ze protein a kreatin neucinkuje a je zaroven aj nezdravy. Protein napoje maju tiez svoj zmysel.

  • Rimi 25.01.2014 10:21:50

    Vsetko ma svojich odporcov aj privrzencov. Z medicinskeho hladiska je ale potvrdene, ze doplnky z dlhodobeho hladiska zatazuju organizmus. Je ine ked prijimas kreatin zo stravy (maso) a z doplnkov. Rovnako tak bielkoviny. 

  • steve147 17.02.2014 22:31:05

    Kreatín je organická kyselina, ale nie je to aminokyselina. Myslím si, že je dôležité napísať ešte jednu vec. Keď vám budú lekári robiť vyšetrenie kreatinínu (tzv. klírens kreatinínu) a nespýtajú sa vás, či beriete doplnky, ktoré obsahujú kreatín, tak im to povedzte! Inak si budú myslieť, že vám zlyhávajú obličky. (kreatinín vzniká z kreatínu, len aby ste si nemysleli, že je to to isté)

Pridať komentár

Ak chcete vložiť komentár, musíte sa prihlásiť

O nás

Máš pre nás zaujímavú ponuku na spoluprácu? Neváhaj a kontaktuj nás na našej emailovej adrese:

info@fitmagazin.sk

Otázky ohľadom výživy, tréningu a doplnkov smerujte na naše fórum.

A hlavne nám nevolaj na:

+421 912 345 678 90

Newsletter

Zaregistrujte vašu e-mailovú adresu a dostávajte najnovšie informácie z oblasti fitness a športovej výživy.

Reklama

Reklamu na Fitmagazin.sk zabezpečuje spoločnosť Wake Up Advertising, spol. s.r.o.

Kontaktná osoba:
František Hurný
Sales Manager
M +421 908 703 827
frantisek.hurny@wakeup.sk

Cenník v PDF »

Nájdeš nás aj na:

Twitter Facebook Google+
Úvod · Články · Videá · Fórum · eShop · O nás · Kontakt © 2012. FitMagazin.sk. Všetky práva vyhradené.