Úvod / Články / NovinkyFit tip? / FIT-TIP? Horká čokoláda!
NovinkyFit tip?

FIT-TIP? Horká čokoláda!5

16.02.2012 pridal BorisB Čokoláda

No čo? Dobre si pamätáš na kakavko, ktoré ťa čakalo na prázdninách u babičky ako odmena za to, že si jej v noci neočúral periny? A aj na to, ako si sa po ňom oblizoval, až sa ti jazyk zelenal, však? No, asi ťa sklamem, ten kakaový prášok s tým šialeným králikom na obale, alebo ten produkt, čo si si sypal do bielej šálky s červenými bodkami, je dobrý akurát tak na prvú pomoc při úpornej zápche, v tom lepšom prípade prichutenie proteínu po tréningu, kedže to obsahuje strašne veľa cukrov a minimum kakaa. Dokonca ani nádeje vkladané do čistého kakaového prášku (zbaveného tukov) sa nenaplnili. Pri výrobe tohto suchého prášku sa totiž zničí väčšina flavonoidov, ktoré tak vyhladávame. Čo tak pochutiť si na vysoko kvalitnej potravine, ktorá je v určitom množstve zdraviu prospešná, má nízky glykemický index a môžeš ho napríklad v diéte použiť ako odmenu, alebo objekt slabej chvíľky glukózového deficitu?

 

Tmavá čokoláda – v malom množstve veľmi dobrý výrobok, obsahujúci látky flavonoly, patriace pod flavonoidy, ktoré sú známe svojimi pravdepodobnými antioxidačnými schopnosťami. Udáva sa, že horká čokoláda obsahuje na gram zhruba 10x viac antioxidantov ako jahody. Nie je potvrdené veľkými klinickými štúdiami, ale pravdepodobne pomahá znižovať vysoký krvný tlak, respektíve udržiavať tlak pod hranicou hypertenzie. Samozrejme, u hypertonika nemôže nahradiť účinnosť liekov na vysoký krvný tlak, čiže keď sa bude denne džgať hektogramami čokolády tak jediné čo dosiahne, je zvýšenie hmotnosti, zhoršenie obezity, ktorá patrí medzi základné rizikové faktory vysokého krvného tlaku. Je ale v malom množstve výbornou podpornou potravinou pre úspešnú liečbu – za spoluúčasti racionálnej stravy proti obezite a samozrejme už spomínaných zázračných pilulek (a tým nemyslím psychotropné látky, ty naničhodník!). Medzi ďalšie pozitivne účinky patrí vyplavenie endorfínov, ktoré nazývame hormónmi šťastia a tak isto zvyšuje hladinu serotonínu, ktorý je známy tým, že jeho znížené hladiny spôsobujú depresie, apatiu, demotivovanosť a zníženú vôľu konať. Kto vie, možno práve táto časť ti zapadne do tej skladačky a prídu zrazu nové prírastky. Okrem zlepšovania lipidového profilu a teda zlepšovania cholesterolu, zvyšovania HDL a znižovania LDL, obsahuje v neposlednom rade aj ďalšie kardioprotektívne (srdce-chrániace) látky a to najmä epikatechín a kyselina gállová.


Treba si povedať, aké horké čokolády nás budú zaujímať, lebo nie je horká ako horká. Najvhodnejšie sú tie, ktoré sa označujú ako čisté (raw), alebo jednoducho tie, ktoré majú viac ako 75% kakaa. Je jasné, že čokoláda ostáva čokoládou, čiže potravinou s vysokým kalorickým obsahom – 100 g obsahuje zhruba 2200 kJ, 10 g bielkovín, 22 g sacharidov a 44 g tukov. Vo veľkom množstve sa potom bude samozrejme ukladať babám do Michelinky a chalošom do Benetonu. Ma však oveľa nižší glykemický index ako klasická mliečna a nepatrí medzi potraviny s vysokým glykemickým indexom.  Odporúčaná denná dávka je 10-20 g (podľa toľko krát omielanej typológie postavy – jednoducho, treba si to odsledovať), čo pri 10 gramoch 81% horkej čokoláde z Ekvádoru (nájdete ju v predajni veľkoobchodu LIDL za 1.49, ale určite aj všade inde – len sa treba poobzerať) znamená 220 kJ, 1 g bílkovin, 2 g sacharidov a 4 g tuku z toho cca 2,5 g nasýtených mastných kyselín (tie „zlé“). Časť z nich sa však nachádza vo forme steárovej kyseliny, ktorá sa biotransformáciou v pečeni mení na mononesaturované mastné kyseliny a má neutálny efekt na hladinu cholesterolu. Druhá polovica z nasýtených mastných kyselín je tvorená palmitovou kyselinou, ktorá cholesterol zvyšuje. Poslednú tretinu tvorí kyselina olejová., ktorá cholesterol naopak znižuje, znižuje hladinu zlých LDL lipoproteínov a patrí medzi práve tie, ktoré tak strašne chceme vylizovať z taniera!


Mimochodom, chceš o nich vedieť oveľa viac? Počkaj si na článok o tukoch kde ti ako na podnose vysvetlím ako to vlastne je s tymi nasýtenými, nenasýtenými mastnými kyselinami, cholesterolom, triacylglyceridmi, LDL, HDL, eikozapenténovou a dekozahexaénovou kyselinou. Bude to, ale až keď nasneží a uschne!

Komentáre

  • Majo 1 17.02.2012 05:43:02

    Konečne si dievčatá, baby, maminy a vôbec nežné pohlavie prichádza na svoje. Máš o do mňa palec hore (za dobrý nápad). Takže, hor sa na horkú čokoládu.

  • Boris Valach 17.02.2012 15:24:02

    Obcas jedavam 99% cokoladu, cena je samozrejme tomu primerana - cca 2,6e 50g :))..

  • BorisB 17.02.2012 17:43:13

    Samozrejme, pri vysokokoncentrovanych a extremne kvalitnych cokoladach je cena vysoka. Myslim, ze pri mnozstve 10 g denne je tak 81% uplne v pohode, ten zvysny cukor sa tam strati.

  • Boris Valach 17.02.2012 19:45:12

    S tym suhlasim, bezne kupujem s nizsim obsahom kakaa - Sladka Vasen 86%, toto bol skor test.

Pridať komentár

Ak chcete vložiť komentár, musíte sa prihlásiť

O nás

Máš pre nás zaujímavú ponuku na spoluprácu? Neváhaj a kontaktuj nás na našej emailovej adrese:

info@fitmagazin.sk

Otázky ohľadom výživy, tréningu a doplnkov smerujte na naše fórum.

A hlavne nám nevolaj na:

+421 912 345 678 90

Newsletter

Zaregistrujte vašu e-mailovú adresu a dostávajte najnovšie informácie z oblasti fitness a športovej výživy.

Reklama

Reklamu na Fitmagazin.sk zabezpečuje spoločnosť Wake Up Advertising, spol. s.r.o.

Kontaktná osoba:
František Hurný
Sales Manager
M +421 908 703 827
frantisek.hurny@wakeup.sk

Cenník v PDF »

Nájdeš nás aj na:

Twitter Facebook Google+
Úvod · Články · Videá · Fórum · eShop · O nás · Kontakt © 2012. FitMagazin.sk. Všetky práva vyhradené.