Úvod / Články / NovinkyFit tip? / FIT-TIP? Zelený čaj!
NovinkyFit tip?

FIT-TIP? Zelený čaj!5

31.03.2012 pridal BorisB


Tak čo feši? Aj ty patríš medzi mudrcov, čo každé jedlo zapíjajú 20 percentým džúsikom, sirupom, alebo nebodaj liečivou kokakolou? A chceš za 30 rokov chodiť ku diabetológovi častejšie ako ku frajerkám so svojou sexi vredovou nohou na ošetrovanie, respektíve postupné amputácie končatiny? Alebo chceš byť ten menej trpiaci prípad s náhlym úmrtím po masívnom infarkte myokardu? Ak si aspoň na jednu otázku odpovedal záporne, bingo! Je tu pre teba dar zeme, tisícročia známy, overený a chutný. Nápoj z bylinky, ktorá lieči a nemusí mať fonendoskop. Zelený čaj. Chceš si ho dať po anglicky o piatej? Tak vedz, že tento habit prebrali Angličania od povôdného zvyku Francúzov, ktorí ale prešli na niečo ešte viac uvoľňujúce – biele víno :).


Camellia sinesis je lístok známy už od nepamäti a o primát v pestovaní sa doteraz hádajú stavebníci múru viditeľného z vesmíru – Číňania a predkovia našich kamarátov kočovníkov z Luniku – Indovia. Poznáme štyri varianty čaju – čierny, zelený, oolong a biely. Líšia sa vo forme výroby. Biele vznikajú tak, že sa lístky ihneď vysušia bez oxidácie, čierne sa oxidujú úplne a oolong je varianta medzi zeleným a čiernym. Niečo medzi. 

Ten zelený sa tvorí  z nefermentovaných lístkov a pravdepodobne obsahuje najväčšie množstvo polyfenolov – v minulom FIT-TIPe už spomínané antioxidanty ktoré majú pozitívny efekt na telo kvôli odstraňovaniu voľných radikálov – tie môžu meniť genetickú informáciu bunky (rakovina? Kardiovaskulárne ochorenia? Chronické ochorenia ako je napr. Crohnova choroba, chronická bronchitída, alebo pankreatitída ?) a spôsobovať mnohé komplikácie. Teória kyslíkových radikálov a teda pomeru antioxidantov a voľných radikálov je dokonca využívaná jedným z hlavných smerov vysvetľovania teórie starnutia.
Okrem tejto vlastnosti má mierne diuretické účinky – a teda patrí medzi látky močopudné. Samozrejme tým 5 pivám, ktoré si včera v šenku vychlontal sa nevyrovná, ale keby si vypil 2,5 litra zeleného čaju tak tiež poleješ zopár kríkov po ceste domov. Zlepšujú hojenie rán účinkom na pomer zrážania (koaguláciu) krvi a rozpúšťania zrazeniny - nachádza sa v ňom vitamín K. V neposlednom rade je zelený čaj stimulantom – obsahuje teín a teofylín (jeho účinky napr. na liečbu astmy sa neuplatňujú pri pití čaju, pretože z ďaleka nedosahuje účinné hodnoty na rozšírenie priedušiek – bronchodilatáciu).

Vo výskumoch vyšli na svetlo sveta pozitívne výsledky na zlepšenie hladinu lipidov v krvi (cholesterol, pomer HDL a LDL, VLDL), zníženie tvorby aterosklerotických plátov v stene cievy a pomáha v prevencii rakoviny – močového mechúra, pažeráku (hlavne ženy), hrubého čreva (dokázané v štúdiách iba u žien), prostaty (spomaľuje rast buniek prostaty – tým aj spomaľuje zväčšovanie prostaty ako takej, ale pri už rozvinutej rakovine znižuje účinok chemoterapie). Už spomínaná Crohnova choroba, respektíve nevlastná sestra ulcerózna kolitída, bola taktiež podrobená výskumom a tiež boli výsledky dobré, keďže znižuje zápalové parametre. V neposlednom rade konzumácia zeleného čaju zlepšuje glykemický profil (testované na hladine glykovaného hemoglobínu – diabetici vedia, je to parameter v krvi, ktorý ukazuje na dlhodobú kompenzáciu cukrovky) a tým pádom pomáha udržiavať glykémiu na uzde a dokonca pomáha pravdepodobne aj v rámci prevencie jej vzniku.
A prichádza pre nás jedna z najdôležitejších vlastností! Spaľovanie tuku a zvyšovanie metabolizmu. Pravdepodobne za to môžu katechíny a v neposlednom rade teín (čajový kofeín). Zrejme má aj protektívny účinok na zdravie zubov (nebavíme sa o farbe).

Treba uviesť, že väčšina dobrých účinkov sa prisudzuje nie len zelenému, ale aj čaju čiernemu. Vrátane antioxidačného.

Pýtate sa koľko máme teda tých šálok vypiť denne? Vo väčšine výskumov sa hovorí o 3 šálkach. Veľkosť šálky nechám už na vás. Mám kamaráta ktorý tvrdí, že vypije pohár vína a už je opitý...no nikto ho ešte z pohára piť nevidel. Vždy po ňom ostane len prázdna fľaška. Však Alex?

Nepite čaj večer po 6 hodine. Dajte si radšej ovocný. Môžete byť nabudený jak stredoškolák pred prvým omakávaním kamošky a spánok bude značne nekvalitný. Ak vôbec zaspíte.

Čaj (ako aj mnoho doplnkov výživy – najmä  stimulanty a predtréningové doplnky) môžu interagovať s liekmi v tele – napr. znižujú účinok liekov na spanie a ukludňováky ako diazepam (čo je z jeho vlastností logicky odôvodniteľné), alebo takým warfarínom – liekom ktorý sa používa v liečbe proti zrážaniu krvi (trombózy). Ak užívate nejaké lieky, vždy je lepšie radšej pogoogliť.

Tip – zelený čaj vylúhovaný cca. na 5 minút (líši sa od čaju k čaju) s pridaním pár lístkov čerstvej mäty,  vychladiť a pridať trochu citrónovej šťavy. Mlsné jazyky pridajú isto trochu čerstvého medu. V letných dňoch doplňte kockami ľadu, lahnite si na lehátko a užívajte si premenu vitamínu D v koži na aktívnu formu.

Komentáre

  • Majo 1 01.04.2012 06:17:59

    Ani som to nedočítal a vedel som, že má v tom prsty Alex. Budeš mojim dvorným dietológom. Ďalšie pozitíva sú v samotnom obsahu článku. 5 hviezdičiek hovorí za všetko.

  • puppy 01.04.2012 10:16:42

    Ja som navečer si lbil kedisi dat pol litrovu salku silneho ale ozaj silneho zeleneho caju. Zle som spaval tak som s tim prestal. Tusim zacnem pijavat rano :D

  • Valihora 02.04.2012 12:07:27

    Boris, Tvoj štýl je neprekonateľný :-)

  • Stich 02.04.2012 14:01:42

    Môžete byť nabudený jak stredoškolák pred prvým omakávaním kamošky :D :D vtipny a zaroven poucny clanok 5 hviezdiciek zasluzene :)

  • Marcel 02.04.2012 18:43:09

    Mám otázku: Dá sa zeleným čajom nejakým spôsobom “predávkovať” ? Že by mal nejaké vedlajšie účinky :D
    Inak článok vynikajúci po všetkých stránkach.

  • BorisB 03.04.2012 20:48:32

    pri normalnych davkach urcite nie..aj keby si pil cely den iba zeleny caj..akurat by sa ti zle spalo a mohol by si mat eventualne symptomy z drazdenia sympatiku (nervovy system) - potenie, tras, neklud atd.

  • j4nosik 05.04.2012 14:01:15

    Len mensia poznamocka.
    Urcite pite radsej sypane caje.
    Caje v sackoch mozte luhovat kolko chcete nemaju ani stvrtinu z hore uvedenych ucinkov.
    Cize len sypane caje :)

  • MaFi 25.11.2013 18:48:06

    tak že zelený čaj je dobré piť pred nejakou aktivitou, výkonom teda ? Vôbec som nevedel že pitie čaju v neskorých kodinách môže mať vplyv na spánom… Super článok

Pridať komentár

Ak chcete vložiť komentár, musíte sa prihlásiť

O nás

Máš pre nás zaujímavú ponuku na spoluprácu? Neváhaj a kontaktuj nás na našej emailovej adrese:

info@fitmagazin.sk

Otázky ohľadom výživy, tréningu a doplnkov smerujte na naše fórum.

A hlavne nám nevolaj na:

+421 912 345 678 90

Newsletter

Zaregistrujte vašu e-mailovú adresu a dostávajte najnovšie informácie z oblasti fitness a športovej výživy.

Reklama

Reklamu na Fitmagazin.sk zabezpečuje spoločnosť Wake Up Advertising, spol. s.r.o.

Kontaktná osoba:
František Hurný
Sales Manager
M +421 908 703 827
frantisek.hurny@wakeup.sk

Cenník v PDF »

Nájdeš nás aj na:

Twitter Facebook Google+
Úvod · Články · Videá · Fórum · eShop · O nás · Kontakt © 2012. FitMagazin.sk. Všetky práva vyhradené.