Úvod / Články / NovinkyFit tip? / FIT-TIP? Ryby, rybky, rybičky!
NovinkyFit tip?

FIT-TIP? Ryby, rybky, rybičky!5

07.12.2012 pridal BorisB

Tak ako? Aj tebe sa obkrúca tenké črevo okolo žalúdka a chce ho rituálne zaškrtiť vtedy,  keď čo i len pomyslíš na arómu toho vianočného zvieratka čo si veselo prdí cez ústa do väzenskej cely menom vaňa? Vedz, že mám pre teba zopár tipov ako tento odpor zmierniť a snád nie len to. Možno sa naučíš aj ty mať nakoniec niektoré ryby rád!

 

Ryby patria medzi stavovce a v jednoduchosti ich môžme rozdeliť na sladkovodné a morské. Tie morské majú väčšinou viac “dobrého” tuku a teda väčšie množstvo omega 3 nenasýtených mastných kyselín (MK). Sú dobrou voľbou dobre stráviteľných bielkovín, pretože na rozdiel od červeného mäsa nezaťažujú veľmi tráviaci trakt a neobsahujú nevhodný pomer tukov. Niektoré sú však na tom o niečo lepšie, ako iné, čo sa týka zdravotného benefitu. A samozejme netreba opomenúť fakt, že nie každý si môže dovoliť letieť každé ráno privátnym tryskáčom do francúzska na trh a niektoré druhy sú holt dostupnejšie. Preto sa budem venovať iba mojim preferovaným a hlavne u nás dostupným plutvákom. Výber je oveľa väčší, treba veľa čítať a venovať sa tomu, no v neposlednom rade hľadať v obchodoch, reštauráciách, ochutnávať a ochutnávať. Ja mam rád napríklad iba zopár druhov rýb, ostatné mi smrdia. Ale dá sa nájsť cestu a neukrátit sa tak o tento poklad prírody. 

Ako zohnať rybu?

RybyPrvý krok je pohnúť riťou a ísť do obchodu! Prakticky všetky väčšie obchodné reťazce ponúkajú mrazené ryby, sladkovodné aj morské. Najlepšie sa mi nakupujú v Metre. Mávajú tam morské živočíchy čerstvo dovezené na ľade a tak isto aj rôzne druhy mrazených. Lososa mám najradšej z Lidlu – mrazeného, balené sú ako 2 filety po 125 g (250 g) za cca. 4,50 eura. Dá sa však vychytať akcia, kedy ich majú aj lacnejšie a nakúpiť vo väčšom. Z morských je klasika ešte tuniak. Najčastejšie sa s ním stretneš pritom, ako sa snaží natlačiť do najobľúbenejšieho outfitu – konzervy. Dajú sa kúpiť aj filety, väčšinou zmrazené, ale sú veľmi drahé. No tak, ako si občas dopraješ steak zo sviečkovice, tak sa môžeš nikedy hecnúť aj na toto. Ďalšia možnosť ako sa dostať ku jednému z týchto rýb, je nájsť si na internetových obchodoch s kupónmi veľkú zľavu niekde v reštaurácii s rybami. Ešte k tým konzervám. Určite to nie je najideálnejšie riešenie a nie je to najzdravšia forma, je to OK ako naozaj občasné jedlo, keď doma nemáš žiadne dosiahnuteľné bielkoviny (hanby veľa na teba !!), alebo chceš spraviť nejakú nátierku.

Zo sladkovodných mám rád pangasia. Nesmrdí, má málo tuku, veľa bielkovín (ak je kvalitný a nie iba čistá voda) a je dostupný všade. Nejem ho často, ale občas ako zmena ku kuraciemu, morčaciemu mäsu je dobrou voľbou.

Losos


Ten krásny ružový filet si už u nás môžeš zohnať hocikde. Môžeš ho hodiť trebars zmrazený na panvicu a čakať kým sa začne robiť, dá sa urobiť zvonku do chrumkava a užiť si ho s varenými zemiakmi, alebo si ho udusiť a iba si ho s vidličkou odkrajovať ku opekanému baklažánu na cesnaku.
Najklasickejší je Losos alijašský a obsahuje na 100 g 800 – 1000 kJ, cca 25-30 g ľahko stráviteľných komplexných bielkovín a aminokyselín. Sacharidy neobsahuje takmer žiadne a tuku obsahuje 15 až 20 g. Z tohto množstva je iba 2-3 g tukov nasýtených (saturovaných) a žiadne trans mastné kyseliny.


Omega-3 MK obsahuje 2,5 - 5 gramov, omega-6 iba 0,5 g až 1 g, čiže presne opačný pomer, ako je odporúčaný pomer omega 6 : omega 3  ktorý je 4 : 1 - ale to vôbec nevadí, práve naopak, väčšina potravín má totiž tento pomer nevhodný, často aj 20 až 100 : 1 a preto je vhodné takéto potraviny, ako je losos, ktoré ten nevhodný pomer znižujú, pridávať, a naopak také všelijaké bôčikovité bravčoviny vynechať zo stravy. Cholesterolu je v tomto množstve (100 g) okolo 60 mg a to je zhruba 15 percent dennej odporúčanej dávky (DOD). Čiže aj keby si 5 krát denne jedol nič iné, iba lososa, bez zeleniny a celozrnných príloh (obmedzujú vstrebávanie cholesterolu zo stravy do krvi) a aj keby ten losos nemal žiadne nenasýtené tuky, špeciálne teda omega 3 MK, tak ani vtedy by si neprekročil dennú odporúčanú dávku!


Výskumy dokázali, že jedenie 2-3 porcií týždenne znižuje srdcovo-cievnu úmrtnosť o 40 percent. Zrejme je to najmä kvôli vysokému obsahu omega 3 MK. Ale nie len srdce a cievy vnímajú benefit z týchto tukov. Je pravdepodobné, že sú dôležité aj na fyziologický vývoj zraku a jeho dlhodobú dobrú funkciu. Správne myslenie a funkcia mozgu profitujú z toho zrejme tak isto.


To však nie je všetko, nie je to len o tukoch a bielkovinách. Štúdie zistili, že losos obsahuje bielkovinu s hormonálnou aktivitou, zvanú kalcitonín. Kalcitonín – áno už ste to zaiste niekedy počuli, pretože ten ľudský sa tvorí bežne v tele a pôsobí na reguláciu  a stabilizáciu bilancie kolagénu a minerálov v kosti a kĺboch. Napríklad pri reumatologických ochoreniach. Neprekvapí teda (stále skúmaný) benefit aj v tomto ohľade.


Jedna fileta (125 g) obsahuje DOD vitamínu D, čo sa hodí predovšetkým v zimných mesiacoch, kedy je málo slnka a preto je aj menej aktívneho vitamínu D v krvi. Znížené množstvo tohto vitamínu súvisí so zníženou imunitou a nie len s chorobami kostí, ako si niektorí mylne myslia.
Tak isto 100 g lososa obsahuje až 35 percent DOD vitamínu B6, ktorý pomáha napríklad pri ochoreniach pečene ako sú hepatitídy, chronický alkoholizmus, v procesoch štiepenia zásobných cukrov (glykogén) zvanom glykogenolýza a mnohých iných enzymatických reakciách.


Spomenúť pri kostiach treba fosfor (25 percent), detto niacín, tzv. kyselinu nikotínovú (40 percent!), ktorú v zvýšenom množstve potrebujú ľudia pri infekciách, psychickej a fyzickej záťaži, tehotenstve a v neposlednom rade sa využíva vo farmaceutickom priemysle ako liečivo na hyperlipidémiu, resp. dyslipidémiu – nevhodné, aterosklerotizujúce zloženie tukov a lipoproteínov v krvi.
Keďže ide o morskú rybu, je využiteľný ako zdroj jódu. Na to by si mali dávať obzvlášť pozor osoby trpiace chorobami štítnej žľazy. Stačí sa poradiť s lekárom.


A čo taký selén? Toho obsahuje 100 g lososíka až 60 percent DOD  a keďže výskum selénu je nový hit, čo sa týka schopnosti správať sa antioxidačne a teda tlmiť radikálovú reakciu oxidačného stresu, neprekvapí spomínanie lososa dietológmi po celom svete, aj v tejto súvislosti.


Samozrejme, ako to už v prírode chodí, nič nie je čierno-biele a preto je v intenzívnom skúmaní znečistenie oceánu, morí a možná kontaminácia mäsa rôznymi chemickými splodinami (dioxíny a polychlórované bifenyly) a ťažkými kovmi, najmä ortuťou. Tieto látky sú potencionálne kancerogény. Je ale pravdepodobné, že patrí medzi rybami s menším obsahom tohto kovu, najviac ho má napr. žralok a tuniak. Prečo? Je to jednoduché – živia sa inými rybami! Harvardské štúdie a časopis Sience odporúča odpreparovanie kože a čistého tuku z lososa – v týchto častiach sa ukladá tých hnusot najviac.

Pangasius

Táto nevinne vyzerajúca fúzatá sumcovitá ryba sa najčastejšie chová v Ázii, najmä vo Vietname v rybníkoch a v obchode sa stretneš hlavne s mrazenými vykostenými filetami bez kože.


Tak ako je na tom Pangas nutrične? V 100 g sa nachádza cca 400 kJ využiteľnej energie, z toho 15 g bielkovín a 4 gramy tuku. Z tuku je množstvo asi 4 gramy. Z týchto 4 g je 5 percent obsahu DHA nenasýtená mastná kyselina a 0,5 percent EPA. Toto sú omega-3 mastné kyseliny. Platí to, že viac ako 50 percent tukov je nenasýtených. Cholesterolu obsahuje iba 20 - 40 mg v tejto porcii. Ale tuky nie sú to, prečo je pangas obľúbený. Z množstva kJ vyplýva, že je vhodným pokrmom do diéty (pozor, to neznamená, že losos nie!) a kedže obsahuje malé množstvo tuku, tak sú aj rýchlo stráviteľnou formou napr. biekovín.


Počuli ste tie fámy o tých vietnamských jazerách a že sú to vlastne fyzikálne a chemicky také chladiace reaktory v Jaslovských Bohuniciach? Aká je teda pravda? Máme sa čoho báť?
Dovolím si citovať text z wikipedie, kedže je tam zhrnutých veľa dôležitých vecí a pekne na rovinu a preto mi to evokuje text ktorý by som písal ja (:P).

„V České republice se šířil e-mail,[2] který s odkazem na anglický web[3] konzumenty varoval, že mekongská voda, ve které je sumeček siamský chován, je velmi znečištěna chemií (jak ze současného průmyslu a hnojiv a civilizace obecně, tak ze zbytků chemie po válce ve Vietnamu), že vzhledem k průmyslovému způsobu chovu je krmen „kdo ví čím“ a že je ve snaze dosáhnout vyššího výnosu ošetřován v Evropě v potravinářství zakázanou malachitovou zelení kvůli ochraně proti kožovci. Také upozorňoval na to, že ne každý si uvědomuje, že se jedná o sladkovodní rybu, která navíc nemůže být čerstvá, když se dopravuje přes půl planety. A že má velmi vysoký obsah vody, takže kdyby se uvažovala cena za maso bez vody, byla by výrazně vyšší.[2]
Podle Státní veterinární správy České republiky byli ovšem dovážení sumečci opakovaně testováni na různé chemické látky včetně steroidů a chlorovaných pesticidů a žádné problémy nebyly zjištěny. Malou výjimkou byla vyšší přítomnost polyfosfátů (ovšem nepřekračující stanovené limity) a vysoký podíl vody, což ovšem neohrožuje zdraví zákazníka, pouze jeho peněženku.[4] Z hlediska výživy je také pravda, že jako sladkovodní ryba obsahuje málo jódu a omega-3 nenasycených mastných kyselin a navíc má vysoký obsah sodíku, takže se nejedná o nějak speciálně zdravější jídlo.[5] V roce 2012 udělal časopis dTest, který se zabývá nezávislými rozbory kvality výrobků, test, který odhalil, že mražený Pangas od určitých výrobců obsahuje i polovinu vody, v jednom případě bylo množství polyfosfátů nad stanovenou normou.[6“

FIT-TIP? Pokiaľ neznesieš ani vôňu lososa, tak aby si sa nevzdal tých kvalitných tukov, udus si lososa a zmiešaj ho (rozmixuj) s jogurtom (alebo kvôli vysokému obsahu nenasýtených tukov aj s trochou 13 percentnou kyslou smotanou), cesnakom, korením – urobíš si pomazánku, alebo omáčku na cestoviny, prerazí to rybaciu chuť a bude zdravé!

Komentáre

  • Šoky 07.12.2012 18:53:06

    Pekný článok. Ja mám ryby celkom rád, najviac mi ale chutí vlastnoručne ulovený pstruh ;-) Nejakú tú rybu si aspoň raz do týždňa dám, je to ozaj čosi iné ako červené mäso.

  • Millenium 07.12.2012 20:27:45

    Perfektný článok, hlavne o pangasiovy otom jeho chove. Btw nehodíš niaky ten tvoj recept na pangasia? :)

  • Starosta 08.12.2012 07:48:20

    Super článok asi si idem kúpiť veľkú rybu . Boris máš talent na články píšeš to takým dobrým štýlom .

  • Kefas21 08.12.2012 08:10:55

    Super článok, výborný a zaujímavý štýl písania. No a k rybám, tie mávam asi 5krát do týždňa, tuniaky, sardinky, filety, pangasiusy - ide to do mňa jedna radosť :)

Pridať komentár

Ak chcete vložiť komentár, musíte sa prihlásiť

O nás

Máš pre nás zaujímavú ponuku na spoluprácu? Neváhaj a kontaktuj nás na našej emailovej adrese:

info@fitmagazin.sk

Otázky ohľadom výživy, tréningu a doplnkov smerujte na naše fórum.

A hlavne nám nevolaj na:

+421 912 345 678 90

Newsletter

Zaregistrujte vašu e-mailovú adresu a dostávajte najnovšie informácie z oblasti fitness a športovej výživy.

Reklama

Reklamu na Fitmagazin.sk zabezpečuje spoločnosť Wake Up Advertising, spol. s.r.o.

Kontaktná osoba:
František Hurný
Sales Manager
M +421 908 703 827
frantisek.hurny@wakeup.sk

Cenník v PDF »

Nájdeš nás aj na:

Twitter Facebook Google+
Úvod · Články · Videá · Fórum · eShop · O nás · Kontakt © 2012. FitMagazin.sk. Všetky práva vyhradené.