Úvod / Články / NovinkyFit tip? / FIT-TIP? Ovocie! vol. 1
NovinkyFit tip?

FIT-TIP? Ovocie! vol. 15

23.09.2012 pridal BorisB

Tak čo? Aj ty patríš medzi tých, ktorí sa ráno zobudia na to, že sa im sníva o preparovaní mamuta v jaskyni a po úspešnom nájdení trojkilovej sviečkovice od radosti vykríknu, celí spotení, v posteli? Tak vedz, že tento článok pre teba určite nebude. Dnes si totiž budeme hovoriť o pár druhoch ovocia, ktoré je veľmi chutné a zdravotne prospešné. Hoci Pišta nás už poučil, že paradajky sú ovocie a melón je zelenina, dnes si práve tieto dve na odstrel nezoberieme.

Jablko

Kto by ho nepoznal? Krásne guľaté, červené či zelené, dokonca aj nebezpečne znejúce granátové. V našich končinách je o nich polovica ľudových piesní a babky ich strkajú do všetkých druhov koláčov.
Z tejto hojnej dostupnosti u nás, pramení možnosť výberu kvalitného druhu, domácky vypestovaného, BIO hnojeného a neviem ešte akého jabĺčka.
100 g jabĺk obsahuje cca 200 kJ a cca 12 g sacharidov, z toho sú ale 3 gramy vláknina! Jedno priemerne veľké jablko má cca 200 g. Jablko je preto jedno z najvhodnejších ovocí po celú sezónu, či už v diéte, alebo v najväčšej klobásovej objemovke (ktorú neodporúčame!).
Jablká sú jedným z naj zdrojov pektínu, čo je heteropolysacharid, ktorý pomáha pri trávení, pretože zväčšuje objem potravy a jej viskozitu, tým pádom zabraňuje hnačkám. Ide o formu vlákniny.
Veľa výskumov sa týkalo spojenia jabĺk (vo forme koncentrátu) a ovplyvnenia hladiny  acetylcholínu, ktorý je jedným z  hlavných neuromediátorov. Tým pádom by mohli mať svoj účinok na spomalenie kognitívnej dysfunkcie a tým pádom spomalenie prirodzenej stareckej demencie. Zatiaľ sa však nič jednoznačné nepotvrdilo.
Jablková šťava sa s obľubou „reže“ s cviklovou, respektíve karotkovou. Tieto chute sú veľmi obľúbené a v momentálnom trende zdravej výživy patria medzi veľké hity.

Ananás

Zvláštne a extravagantné ovocie, nie? Okrem toho, že má zaujímavý názov má aj nevídaný výzor.  Dováža sa zo zahraničia a je dostupné prakticky po celý rok.
100 g ananásu má, tak isto ako jablko okolo 200 kJ a cca 12 g sacharidov, z toho 1,5 g vlákniny.
Ananás je významným zdrojom vitamínov B1, B6 ale najmä vitamínu C. 100 g obsahuje takmer polovicu denného odporúčaného príjmu. V neposlednom rade je výborným zdrojom mangánu, ktorý je súčasťou mnohých enzýmov potrebných pre fungovanie biochemických reakcií v tele.
V poslednej dobe sa však v súvislosti s ananásom hovorí hlavne o bromelaine. Je to proteolytický enzým, u ktorého sa predpokladá protizápalový účinok. Logicky sa teda vo farmakopriemysle a v doplnkoch výživy s ním roztrhlo vrece. Veľa doplnkov, napr. Wobenzym ho obsahujú a očakávajú sa od neho veľké výsledky, napr. v regenerácii zranení u športovcov. Podobne ako papaín, ktorý sa logicky extrahuje najmä z papáje.
Teraz si povieme o jednej fáme v súvislosti s bromelainom. V spracovaní jedál sa dáva do surového mäsa, penetruje do vnútra procesom zvaným forking, aby svojimi proteolytickými schopnosťami  narušil kolagén a väzivo ako také. Mäso sa tým spôsobom stane krehkým a chutnejším.
Tým pádom sa rozšírilo to, že keď nakrájaný ananás pridáte ku mäsu pri varení, tak to bude mať taký istý účinok. Nie je to tak, pretože tak, ako u veľa iných enzýmoch, varením pri vyšších teplotách sa naruší štruktúra a enzým sa stane nefunkčným.
Každopádne, veľa ľudí hovorí o zlepšení trávenia pri pravidelnom jedení surového ananásu.
Ja si občas rád spravím kuracie mäso na kocky s banánom, ananásom, alebo aj mandarinkami s medom, respektíve javorovým sirupom. Dobré je to najmä ako jedlo po tréningu.

Kiwi

Kto si pamätá časy školských jedální, keď sme po ryžovom nákype, alebo bravčovom na omáčke s tarhoňou, ktoré sme nedotknuté vrátili pani kuchárke s vyrysovaným gumeným tricepsom, dostali ako dezert jedno chlpaté vajce. Ako sme ho mali pre pánajána v tej školskej lavici zjesť? Každopádne, dnes je kiwi mojím obľúbeným ovocím a stačí ho rozkrojiť na polku a vydlabávať lyžičkou.
Má výbornú chuť, je mierne kyslé, občas trpké, ale veľmi osviežujúce ovocie.
V 100 g kiwi je obsiahnutých cca 250 kJ, z toho 15 gramov sacharidov, ale aj 3 gramy vlákniny.
Je jedným z najbohatších zdrojov vitamínu C vôbec. V 100 g je ho obsiahnutého až 95mg, čo je až takmer 120 percent dennej odporúčanej dávky. Preto ho ľudia vo veľkom pojedajú pri virózach a akútnych chorobách. Nie je však hojným zdrojom iba tohto vitamínu, B6ky má až  50 percent a vitamínu K 38 percent. Vitamín K je dôležitý napríklad pri udržiavaní rovnováhy medzi krvácaním a zrážaním krvi. Preto by ľudia po trombózach, embóliách a náhlych cievnych mozgových príhodách mali s kiwi zaobchádzať opatrne a nejesť ho v nadmernom množstve (tak isto je to napríklad aj s kapustou). Niektoré štúdie však ukazujú, že pri rozumnom množstve 2-3 kiwi za deň znižuje riziko vzniku krvných zrazenín. Aby sme mu ešte pridali, tak je dobrým zdrojom vitamínu E, ktorý je významným antioxidantom.
Obsahuje napríklad luteín, ktorý pravdepodobne znižuje riziko vzniku katarakty.
Môj tip je spraviť si mix kiwi, banánu, jahôd, ananásu, pár kvapiek citrónu a vodu -  hodiť do mixéru a vypiť.

Komentáre

  • minoxd 23.09.2012 11:46:27

    zaujímavý pekný článok (: možno by som trošku viac ovocia spomenul :P

  • BorisB 23.09.2012 12:04:10

    Neboj, budu dalsie diely :)

  • minoxd 23.09.2012 14:13:39

    v pohode, teším sa (:

  • Cuculo 23.09.2012 14:29:32

    Nehnevajte sa za kritiku . Ale každý deň čakám nejakú maličkosť na stránke článok , video z Fit magazínu a dočkám sa len v Nedeľu . Nedalo by sa nejako s tým trošku niečo spraviť ?

  • BorisB 23.09.2012 14:40:06

    Cuculo - rozumieme, ze pre teba to je “malickost” ale pre nas to trva hodiny, kym napiseme clanok, ktory pokladame za dobry a kvalitny, no v nepsolednej rade za svoj. Nechceme kopirovat clanky z inych portalov o bodybuildingu a ideme vlastnou cestou. Kedze to robime z dobrej vole, tak je to nasim konickom a tym padom na to mame ovela menej casu, ako keby to bolo nase zamestnanie. Budeme radi ak nam v tom napr. aj ty pomozes. Ak budes mat nejaky dobry napad, napis nam na emial.

  • Adnav 23.09.2012 17:48:10

    Super clanok, Boris. Ak mozem, ja len k jablkam /moje najoblubenejsie ovocie/ - maju dost vysoky obsah DRASLIKA, pomahaju pri vylucovani mocu. Vdaka pektinu znizuju “zly” cholesterol - prevencia kardio-vaskul. chorob. Ananas a jablko su vyborne zdroje enzymov /pektin, bromelain/, kt. nam v strave casto chybaju, resp. su varom nicene a pritom velmi dolezite. Hlavne bromelain - rozklada vedlajsie “jedovate” produkty zapalovych procesov kdekolvek v tele, preventivne posobi proti zapalom, opuchom, bolestivosti sliach, svalov.

  • BorisB 23.09.2012 19:41:40

    Ahoj Adnav, dakujem. Toho draslika vela nemaju (iba okolo 2% ODD). Pektin som hore spominal - je to druh vlakniny a vsetky druhy vlakniny maju tuto vybornu schopnost znizovat cholesterol (najma zlepsuju pomer HDL/LDL). O bromelaine tam tiez je stat pisana - hlavne to, ze posobi proteolyticky sa vyuziva v zapalach klbov, sliach - pri regeneracii zraneni - pri zraneni vzdy vznika zapal. Tak isto sa davaju napr. pri zrychlovani rekonvalescencie pri zapaloch napr. dutin hornych dychacich ciest.

  • Majo 1 23.09.2012 19:55:45

    Súhlas - ideme vlastnou cestou a nikto nás nezastaví. Síce niekto odpadne, ale to je v každom športe a nielen v ňom úplne normálne. Nikomu sa nevnucujeme - a hlavne robíme to pre radosť - radosť k tejto športovej aktivite a životnému štýlu - len tak, pre Vás - všetkých návštevníkov tejto stránky.  A dovolím si poznamenať, aj po vysokej odbornej stránke.

  • Adnav 23.09.2012 20:40:15

    Vdaka este raz, Boris, tentokrat za reakciu na moj prispevok. Otvoril si mi oci.

  • MiruskaSL 24.09.2012 12:19:56

    :-) skvelý článok! :-) naučila som sa veľa nových vecí :-) ďakujeme Boris :-)

  • pepo10 25.09.2012 13:42:16

    paráda! teším sa na ďalší diel a dúfam, že spracujete aj zeleninu :)

  • MaFi 25.11.2013 18:11:52

    To je skôr také taktické info “,ale určite nie je na škodu. Ľudia ktorý ovocie majú preštudované tento článok veľmi nenadchne a neprekvapí.

Pridať komentár

Ak chcete vložiť komentár, musíte sa prihlásiť

O nás

Máš pre nás zaujímavú ponuku na spoluprácu? Neváhaj a kontaktuj nás na našej emailovej adrese:

info@fitmagazin.sk

Otázky ohľadom výživy, tréningu a doplnkov smerujte na naše fórum.

A hlavne nám nevolaj na:

+421 912 345 678 90

Newsletter

Zaregistrujte vašu e-mailovú adresu a dostávajte najnovšie informácie z oblasti fitness a športovej výživy.

Reklama

Reklamu na Fitmagazin.sk zabezpečuje spoločnosť Wake Up Advertising, spol. s.r.o.

Kontaktná osoba:
František Hurný
Sales Manager
M +421 908 703 827
frantisek.hurny@wakeup.sk

Cenník v PDF »

Nájdeš nás aj na:

Twitter Facebook Google+
Úvod · Články · Videá · Fórum · eShop · O nás · Kontakt © 2012. FitMagazin.sk. Všetky práva vyhradené.