Úvod / Články / Články o výžive / Z tučného jedla sa nepriberá, z tučného sa chudne!
Články o výžive

Z tučného jedla sa nepriberá, z tučného sa chudne!5

27.04.2014 pridal BorisB

Vážení a milí! Paleodieťáci, vegoši, cukrovinkári a hlavne hejteri všetkých lipidov v galaxii! Prichystal som pre vás článok ktorý sa zaoberá jedným kontroverzným stravovacím režimom ala  „omasci mi to maso oliváčom, šupni k tomu slaninu a rozrež to avokádo neh sčerná na orechoch!“

Prešlo veľa rokov, odkedy sa odporúčalo jesť iba cereálie, zeleninu málo mäska, ovocia a ešte menej tuku. Teraz si nemýľte pojmy s dojmami. Nemám proti týmto veciam nič, ale už je dávno známe, že nemôžeme všetci jesť to isté a mať také isté zloženie potravy. Niekoho telu hold viac vyhovuje páliť sacharidy a bielkoviny, no niekto si môže vyslovene s radosťou fičať na tukoch a bielkovinách.
Ja som robil s týmto režimom jeden pokus, o ktorom vám napíšem neskôr. Teraz v momente šľahni ten chleba s džemom o zem, lebo idem písať o veciach, ktoré okolo sacharidov ani len nebicyglovali.



 

Skôr ako začneme s jádrem kudla, tak si pripomeňme, čo sú to vlastne tuky.

Tuky patria medzi 3 základné makronutrienty spoločne so sacharidmi a bielkovinami a majú  tú špecifickú vlastnosť, že na 1 g obsahujú circa 2x viac kalórií ako ostatné dve spomínané.
Základné rozdelenie tukov je na rastlinné a živočíšne, resp. nasýtené a nenasýtené. Zložitejším delením vás tento krát nemienim zaťažovať, pre pochopenie dnešného článku to postačí.

Výhoda kombinácie bielkovín a tukov je v tom, že hoci sa jedná o kalorické jedlá, tak sú to potraviny s nízkym glykemickým indexom. Ľudia majú vo všeobecnosti rozdielnu odpoveď na sacharidy, inú senzitivitu na inzulín. Môže sa preto zdať, že u niektorých jedincov nemusí ísť primárne len o množstvo kalórií, ktoré príjmu (samozrejme energetickú bilanciu neošálime), ale aj o zloženie potravín a glykemický index. Môže sa stať, že kalorickejšie jedlo s glykemickým indexom nižším, ako jedlo s menším množstvo kalórií sa nevstrebe celé, resp. sa vstrebáva postupnejšie do cieľových buniek a teda v konečnom výsledku z neho priberú menej.

Ja som skúšal túto hypotézu priamo na sebe. 
Aby som vedel posúdiť zmeny v zložení tela, raz mesačne som si analyzoval svoje telo na prístroji Biospace InBody u nás v FMG Centre Výživy a Tréningu – hlavne množstvo tuku, množstvo svalovej hmoty, percentá tuku a svalov, celková hmotnosť atď.
Okorenil a zapečatil som to pravidelnými priblblými selfie-fotkami brucha raz mesačne, aby som najlepšie vedel porovnať, či sa zhoršujem, zlepšujem, alebo ostávam na tom zhruba tak isto.

Začal som fotiť + analyzovať telo v októbri (počas sacharidovej stravy) skončil som so sacharidmi v decembri, prestal som sa fotiť a analyzovať a pokračoval som v marci a apríli, začiatkom mesiaca.

Postup stravovania:

Odstránil som prakticky všetky sacharidy v strave, okrem zeleniny a občasne doobeda ovocia a množstvo kalórií prijatých denne som nechal približne na takom istom bode, občasne som prijal aj viac kalórií.
Jedol som väčšinou mäso, vajíčka, striedmo tofu, acidofilné mlieko, jogurty,plnotučný  tvaroh, milióny rôznych druhov syrov, avokádo, orechy a arašidové maslo, veľa zeleniny, veľa olejov a véééľa veľa 81 percentnej čokolády.
Jedálniček som si vyslovene užíval, nebol som vôbec hladný. Keď som mal chuť pošmakať volačo sladké, tak som dal do úst 12,5 g tabličku čokolády, alebo arašidové maslo.

Ešte raz pripomínam. Množstvo kalórií bolo približne zhodné v oboch režimoch.

Výsledky:

V októbri som mal 12,1 percenta tuku a 50,5 percent môjho tela tvorila svalová hmota.
V novembri som mal 11,2 percenta tuku a 50,9 percent môjho tela tvorila svalová hmota.
V decembri som mal 10,3 percenta tuku a 51,5 percent môjho tela tvorila svalová hmota.

V marci som mal 11,1 percenta tuku a 51,3 percent môjho tela tvorila svalová hmota.
V apríli som mal 7,8 percenta tuku a 52,9 percent môjho tela tvorila svalová hmota.


 



















      




















Záver:

V momente ako som prešiel na nízkosacharidovú stravu s naopak vysokým obsahom tukov som sa nemeral, nefotil  ¼ roka. Zloženie tela ostalo približne také isté, 1 percento tuku hore dole.

V októbri, keď som síce tiež išiel na sacharidoch, ale prakticky iba silový tréning s občasným behom 2x do týždňa som mal menej kardia, ako v decembri (+ 1 interval a 1 beh). Dal som dole 2 percentá tuku. Množstvo svalovej hmoty bolo cca zhodné.

V januári a februári som mal opäť menej kardia. Circa 2x týždenne beh v prírode. Išiel som iba tuky a bielkoviny (samozrejme sacharidy na toľko, aby som nebol v ketóze).
V marci som pridal ešte 1 jednotku behu a 1 intervalový tréning.  Dal som dole zhruba 3 percentá tuku a nabral som asi 1 kg svalovej hmoty.

Je teda jasné, že existujú viac a menej synergické (doplňujúce, znásobujúce) vzťahy medzi zložením stravy a zložením tréningu, vrátane silového, kardia a intervalov.

1 subjekt je samozrejme malé množstvo na to, aby môj pokus bol nejakým signifikantným dôkazom, ale myslím , že mi telo reaguje lepšie na spalovanie tuku, keď mám kombináciu veľa kardia + tuky a bielkoviny, ako veľa kardia + sacharidy (vrátane cyklovania) + bielkoviny.







Záverečná reč teda nebude jednostranná.
Je jasné, že každému človeku vyhovuje iný stravovací režim.
Niektorým ľuďom vyslovene funguje keď od rána do večera kúskajú ešte neobratý ovos rovno vonku na poli, srkajú grepovo-cviklové freše na desiatu aj so šupami a večer prežúvajú surový kus-kus na tony. Niektorí si fičia s radosťou iba na tuku a bielkovinách.
A keďže je to život, tak medzi touto čiernobielou líniou sa nachádza XY ďalších možných variácii zloženia stravy, z ktorých iba jedna môže byť pre vás ideálne.

Komentáre

  • bigboi 27.04.2014 17:26:16

    Koľko si dával sachrov, aby si sa nedostal do ketozy??

  • slipo 27.04.2014 17:34:51

    zaujímavý článok, okorenený zaujímavým výskumom :)

  • heat 28.04.2014 07:06:33

    preco ked niekto rad tvrdi “kazdemu sedi ine zlozenie stravy” a potom pise o nesacharidovej diete, preco nenapisat aky typ prace mas, fitness clanky tipujem neplatia ucty v tvojej domacnosti. ja si myslim o nizkosacharidovej diete, a z tvojej serie fotiek uz uplne, toto: zombie action

  • Dubekp 28.04.2014 12:08:37

    prepáč, ale na to že sa cvičeniu venuješ už asi nejaký piatok a snažíš sa radiť druhým tak by som od tvojej formy(keď sa to dá tak nazvať) čakal viac…

  • berzerker 28.04.2014 12:32:27

    podla takejto logiky ma svalnatejsi viacej rozumu a radsej si nechas poradit od takeho ako od niekho menej svalnateho ? To ste riadne vedla a autor ma pravdu, treba si to vyskusat na sebe, lebo nie kazdemu to vyhovuje.

  • Dubekp 28.04.2014 15:02:51

    hej radsej si necham poradit od niekoho kto nieco v tomto smere dosiahol alebo ma aspon vysledky na sebe,a nie od teoretikov…

  • Jano D. 02.05.2014 15:28:55

    Apliakacia vedomosti z biochemie… letny semester prveho rocnika studia mediciny. Dakujem Boris, ze si mi opat ukazal, ze tieto vedomosti sa daju zuzitkovat v beznom zivote a nielen za stalov v skole. Urcite tieto rady vyuzijem, kedze si schudol celkom rychlo, a pritom si sa do istej miery nemusel obmedzovat v stravovani a netrpel si hladom. Ako bola na tom sila, pocitil si akesi negativne vplyvy tejto zmeny?

  • Bashman 20.07.2014 21:27:51

    Čo tak prestať šíriť “hate”, začať si vážiť, že chalan sa snaží nezištne pomôcť a ísť skúsiť spraviť niečo pre seba sám?! :-)

  • empis 06.08.2014 13:01:27

    Dubekp si ty vobec normalny ? Kde mas teoretika ? Ved je to priklad z jeho praxe a energiu venoval svojmu/nasmu “vyskumu”...Vidis snad niekde, ze kopiroval teoreticky kecy ? Alebo ti prezentuje jeho skutocny stav ?

    BorisB dakujem za namahu a snahu. Urcite tento typ otestujem na sebe.

Pridať komentár

Ak chcete vložiť komentár, musíte sa prihlásiť

O nás

Máš pre nás zaujímavú ponuku na spoluprácu? Neváhaj a kontaktuj nás na našej emailovej adrese:

info@fitmagazin.sk

Otázky ohľadom výživy, tréningu a doplnkov smerujte na naše fórum.

A hlavne nám nevolaj na:

+421 912 345 678 90

Newsletter

Zaregistrujte vašu e-mailovú adresu a dostávajte najnovšie informácie z oblasti fitness a športovej výživy.

Reklama

Reklamu na Fitmagazin.sk zabezpečuje spoločnosť Wake Up Advertising, spol. s.r.o.

Kontaktná osoba:
František Hurný
Sales Manager
M +421 908 703 827
frantisek.hurny@wakeup.sk

Cenník v PDF »

Nájdeš nás aj na:

Twitter Facebook Google+
Úvod · Články · Videá · Fórum · eShop · O nás · Kontakt © 2012. FitMagazin.sk. Všetky práva vyhradené.